kapsalon Buitenpost koppelt heropening aan goed doel

kapsalon Buitenpost koppelt heropening aan goed doel

05 maart 2021

Bron: Friesch Dagblad

Klanten van Haarzaak in Buitenpost werden gisteren feestelijk verwelkomd met slingers en ballonnen. Net als bij de andere kapsalons in het land mocht hier na elf weken de schaar en tondeuse weer uit de la worden gehaald. Om deze dag extra glans te geven organiseerde de kapsalon, samen met de vestigingen in Burgum en Sneek, een veiling.

Degene die het hoogste bod uitbracht, werd als eerste geknipt. De helft van deze opbrengst gaat naar Stichting Haarwensen. Dit is een stichting die haar inzamelt om pruiken te maken voor kinderen die geen of weinig haar hebben, bijvoorbeeld als gevolg van chemotherapie.

Hoogste bedrag
De eerste die ’s ochtends plaatsneemt in de kappersstoel, is de veertienjarige Lisanne Stiksma uit Buitenpost, die met 41 euro het hoogste bedrag bood. Naast de gelddonatie, doet ze voor Stichting Haarwensen ook afscheid van dertig centimeter van haar blonde lokken. Dit is de minimale lengte om te doneren.

,,Ik heb er wel vaker over nagedacht om dit te doen, en toen zag ik deze actie voorbijkomen van de Haarzaak”, zegt Lisanne, terwijl de kapster het centimeterlint langs haar gekamde haren houdt, waarna ze het in vier vlechten legt en de schaar erbij pakt. ,,Zo kort heb ik het nog nooit gehad.”

Opluchting
Eigenaresse Anne Nynke van den Borg (50) kijkt tevreden toe. Ze zegt erg blij te zijn dat de kapperszaak eindelijk weer open is, sinds deze op 15 december vanwege de coronamaatregelen moest sluiten. ,,We konden gebruikmaken van een regeling, maar dat dekt zeker de kosten niet. Ik ken zaken die om die reden een crowdfundingactie starten. Dat kwam echt binnen”, zegt Van den Borg.

,,Gelukkig bestaan we al 22 jaar en hebben we wat reserves, maar het pensioenspaarpotje is aardig geslonken. Bovendien heb je dertien meiden bij drie kapsalons aan het werk. Die monden moeten ook gevoed worden. Daar voel je je toch verantwoordelijk voor. De schade inhalen kan niet, omdat mensen straks niet ineens vaker dan normaal naar de kapper gaan. Dat er nu weer geknipt kan worden is een enorme opluchting.”


Afgaande op het aantal reserveringen, zijn ook de klanten blij gestemd. De komende drie weken zijn bij Haarzaak in Buitenpost volgeboekt. ,,Sommigen verzetten online de afspraak telkens met een week, in de hoop dat we dan wel open konden. Dan stonden ze er maar vast in”, vertelt Van den Borg. ,,Ik begrijp het ook wel. Want je ziet nu veel vrouwen met uitgroei, of mensen die zelf de schaar in het haar hebben gezet. Ook onze klanten. Daarom hebben we op de site hier wat adviezen over gegeven.”


Terug naar het overzicht