Kees Klesman
Sinds vijf jaar is Kees lid van het vrijwillige bestuur van Haarwensen. Als het aankomt op marketingtechnische en strategische zaken, dan denkt hij mee hoe Haarwensen de gewenste doelgroep kan bereiken en welke acties daar het beste voor ingezet kunnen worden.
Het belang van het uiterlijk
Als voormalig directeur van Madame Tussauds weet Kees als geen ander hoe belangrijk uiterlijk is. “In Madame Tussauds is natuurlijk veel verering van iconische mensen. Bezoekers kopiëren de kleding en de haarstijlen van deze beroemdheden. Daar maak ik uit op dat uiterlijk heel belangrijk is. Met name als je jong bent en je hebt nog niet veel ervaring en daarmee de zekerheid wie je bent en wat je bent, dan is de mening van leeftijdsgenootjes heel belangrijk. Deze groep mensen is een extra kwetsbare groep, omdat ze nog in die puberale onzekerheid zitten.”
“Ik kijk mee naar de dingen die betrekking hebben op de strategie.”
Een zorgvuldig samengesteld bestuur
Haarwensen bestaat uit een vijfkoppig bestuur en ieder bestuurslid heeft zijn eigen expertise. “Ik ben betrokken geraakt bij de stichting omdat ik Yvonne de Boer, de voorzitter, ken. Yvonne vond het belangrijk dat in het bestuur ook iemand zit die iets van communicatie en marketing wist, om zo een slimme balans te creëren in het bestuur. Zo zitten er ook mensen met juridische en fiscale kennis en met mij erbij is er dus ook iemand voor de communicatie en marketing. Volgens mij is het nu zo’n vijf jaar geleden dat ik bestuurslid werd.”
Kees is vooral de bedenker van nieuwe plannen. De daadwerkelijke uitvoerig gebeurt op kantoor. “Ik kijk mee naar de dingen die betrekking hebben op de strategie. Ik stel vragen als ‘Waar zitten we nu?’ en ‘Waar willen we naartoe?’. Zo zijn we ook met elkaar gaan kijken naar België.”
“De uitbreiding naar België was een mooie volgende stap.”
De grens over
Naar België? Jazeker! Haarwensen lanceerde op 9 februari 2017 de campagne ‘Share your hair’ in Antwerpen. “België lag eigenlijk in het verlengde van wat we met Haarwensen al in Nederland doen. Met name omdat het taalgebied hetzelfde is, was deze uitbreiding een mooie volgende stap. Het was een bestuursbeslissing om de grens over te gaan. Het is mooi om de missie van Haarwensen op deze manier verder uit te breiden en te zien dat het idee zo breed gedragen wordt in een ander land.”
10-jarig bestaan
Inmiddels is Haarwensen ruim 10 jaar actief en ook over de viering van dit jubileum dacht Kees mee. “We hebben het erover gehad wat we met het 10-jarig bestaan wilden doen. Ik ben met de meiden van kantoor gaan zitten om te kijken hoe we dit konden aanpakken. Belangrijk daarbij is wat we ermee willen bereiken. Hoe willen we communiceren en vooral met wie? Dat meedenken, dat is wat ik inbreng voor de stichting.”
Combineren met een betaalde baan
Kees is naast zijn werk voor Haarwensen werkzaam bij de Club van Elf, waarbij de 22 grootste dagattracties van Nederland zijn aangesloten. “Dan kun je denken aan de Efteling, Burgers Zoo, Blijdorp, maar ook aan de Heinekenbrouwerij. Veel van deze bedrijven hebben ook veel met families en kinderen te maken. Als er kansen zijn om mijn werk voor Haarwensen te combineren binnen mijn betaalde werk, dan zet ik mij daar uiteraard voor in.”
Auteur: Marianne van de Werken
Fotografie: Kees Klesman